Monday 8 October 2012


KESALAHAN  :  KATA BANTU DALAM AYAT PASIF = SEBELUM ORANG

Contoh.

BENDA
KATA BANTU
ORANG
KATA KERJA
Rumah itu
akan
kami
cat.
Kasut itu
belum
saya
cuci.
Karipap itu
pernah
aku
makan.


Salah

BENDA
ORANG
KATA BANTU
KATA KERJA
Rumah itu
kami
akan
cat.
Kasut itu
saya
belum
cuci.
Karipap itu
aku
pernah
makan.


KESALAHAN  :  IMBUHAN memper....kan    dan  memper.......

     memper...kan = kata kerja                                         memper........= kata adjektif                    

kata kerja
memper...kan
 
kata adjektif
memper....
         kata
memperkatakan
 
besar
memperbesar
dengar
memperdengarkan
 
luas
memperluas
sembah
mempersembahkan
 
lebar
memperlebar
main
mempermainkan
 
dalam
memperdalam


Salah :    memperkata     ,   memperbesarkan


KESALAHAN  :  KATA PEMERI

ialah  = frasa kerja,frasa nama                               adalah.= frasa adjektif, frasa sendi nama                    

  kata pemeri
frasa kerja
 
  kata pemeri
frasa adjektif
Hobinya ialah
bermain bola.
 
adalah
benar
Kegemarannya ialah
makan nasi ayam.
 
adalah
paling cantik



  kata pemeri
frasa nama
 
  kata pemeri
frasa sendi nama
ialah
guru saya
 
adalah
dari Ipoh
ialah
bapa saya
 
adalah
untuk saya

 

1 comment: